صافکاری پی دی ار

instagramwhatsup
۱۴۰۲/۳/۲۷ شنبه
(0)
(0)

صافکاری پی دی ار

صافکاری پی دی ار

 

مقدمه

امروزه خودروها به یکی از وسایل نقلیه پر‌مصرف در زندگی مدرن بدل شده‌اند. این وسیله نقلیه به منظور حفاظت جان افراد در برابر سوانح، از فلزات مقاوم و با استفاده از پروتکل‌های ایمنی خاص طراحی و ساخته شده است. با این حال گاه در اثر بروز سوانح و تصادفات، تو‌رفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی در بدنه خودرو ایجاد می‌شود. به منظور رفع نواقص ظاهری و ترمیم بدنه خودرو‌های سانحه‌دیده از اقداماتی چونصافکاریاستفاده می‌شود. این عمل شامل روش‌های متنوعی است که هر یک در موارد به خصوصی کاربرد دارند.

یکی از پرکاربرد‌ترین انواع این روش‌ها، صافکاری پی دی اراست که از آن جهت صافکاریبدون رنگ خودرو‌های سانحه‌دیده استفاده می‌شود. امروزه خودرو تنها به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه شناخته نمی‌شود بلکه بخشی از دارایی و سرمایه‌ی افراد نیز تلقی می‌گردد. این موضوع و نیز افزایش روزافزون قیمت خودرو موجب شده تا نگهداری و رسیدگی به آن بیش از پیش اهمیت یابد. از این رو قصد داریم تا در ادامه بیشتر با عمل صافکاریو انواع آن آشنا شویم.

 

 

صافکارییکی از اقداماتی است که بر روی خودروهایی که دچار سانحه شده‌اند انجام می‌گیرد.

صافکاری خودرو چیست؟

به طور معمول برای ساخت قطعات بدنه خودرو از فلز آهن استفاده می‌شود. علت این امر آن است که در صورت بی‌توجهی شخص راننده و بروز تصادفات جزئی یا شدید، شدت ضربه توسط بدنه خودرو سانحه دیده جذب شود تا از این طریق آسیب کمتری به راننده و سرنشینان وارد گردد. آهن مقاومت بسیار مناسبی در برابر ضربات از خود نشان می‌دهد. از دیگر خواص فلز آهن می‌توان به قابلیت چکش خواری و شکل پذیری آن اشاره کرد. این امر موجب شده تا در صنایع مختلف به خصوص خودرو‌سازی از این فلز به وفور استفاده ‌شود.

 صافکاریحرفه‌ایست که به طور مستقیم با قطعات بدنه خودرو سر و کار دارد. وقوع سانحه یا برخورد هر جسم سختی به بدنه خودرو آثاری چون فرورفتگی، برآمدگی و انواع تغییر شکل را بر جای می‌گذارد. ترمیم بدنه خودرو و بازیابی فرم اصلی بدنه آن تنها با انجام صافکاریممکن است. این نوع تعمیراتبسته به شدت و نوع آسیب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. صافکار با بررسی محل آسیب دیده مناسب‌ترین روش را برای تعمیر محل مورد نظر بکار می‌گیرد.

 

انواع صافکاری

به طور کلی فرآیند صافکاریبسته به شرایط به دو صورت بدون رنگ و با رنگ انجام می‌شود. صافکار با بررسی ناحیه آسیب دیده و میزان شدت تصادف یکی از این دو روش را اتخاذ می‌کند. در صورتی که رنگ ناحیه سانحه‌دیده سالم و شدت ضربه زیاد نباشد، صافکار با استفاده از انواع روش‌های صافکاریبدون رنگ نظیر صافکاری پی دی ار، عمل ترمیم را به انجام می‌رساند. در این روش نیازی به نقاشی مجدد خودرو نیست و علاوه بر کاهش هزینه تعمیرات، از ارزش خودرو نیز کاسته نمی‌شود.

در موارد دیگر بر اثر شدت تصادف و ضربه وارده رنگ بدنه خودرو از بین می‌رود. در این شرایط فرایند صافکارینیز به خودی خود می‌تواند به رنگ بدنه آسیب وارد نماید. از این رو در چنین شرایطی امکان تعمیر بدون رنگ وجود نداشته و پس از فرم‌دهی، قطعه باید مجددا نقاشی و رنگ آمیزی شود. در این شرایط صافکار بازیابی فرم اولیه محل آسیب دیده را انجام داده و برای رنگ آمیزی آماده می‌نماید.

 

صافکاریحرفه‌ایست که به طور مستقیم با قطعات بدنه خودرو سر و کار دارد.

 

تفاوت صافکاری بدون رنگ و بارنگ

به طور کلیصافکاری بدنه خودرو به دو نوع بدون رنگ و با رنگ تقسیم می‌شود. ترمیم بدون رنگ بدنه خودروزمانی انجام می‌شود که در اثر تصادف و وارد آمدن ضربه، به رنگ خودرو آسیب نرسیده باشد. در این روش صافکار سعی می‌کند حتی‌الامکان از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری نماید. یکی از جدیدترین و موثر‌ترین انواع روش‌های صافکاری بدون رنگ، صافکاری پی دی ار است که نقش بسزایی در ترمیم نواحی آسیب‌دیده بدنه خودرو‌های تصادفی دارد.

در برخی مواقع رنگ خودرو سالم است اما شدت آسیب به قدری است که نمی‌توان بدون رنگ عمل صافکاری را انجام داد. علاوه بر این برخی از قطعات بدنه خودرو به دلیل نوع ساختاری که دارند قابل ترمیم نیستند و صافکار مجبور است قطعه مورد نظر را تعویض نماید. در چنین مواردی صافکار قطعه جدید را با سایر قسمت‌های خودرو تراز کرده و آن ناحیه را برای فرآیند نقاشی و رنگ آمیزی آماده می‌کند.

 

در تصادف‌های جزئی، صافکار با استفاده از روش صافکاریبدون رنگ عمل ترمیم را به انجام می‌رساند.

 

 

 

آشنایی با صافکاری پی دی ار و موارد کاربرد آن

صافکاری پی دی اریا در اصطلاح لاتین (Paintless Dent Repair) یکی از انواع روش‌های صافکاریبدون رنگ خودرو است. از این روش جهت ترمیم فرو رفتگی‌های جزئی، قری‌های کوچک، حفره‌های ایجاد شده روی گلگیر‌ها و در‌ها و آسیب‌های ناشی از وارد آمدن ضربه‌های با شدت کم و برخورد سنگ و تگرگ استفاده می‌شود. استفاده از صافکاری PDR در ترمیم بدنه خودرو‌های تصادفی موجب کاهش هزینه تعمیرات و تسریع پروسه تعمیر بدنه خودرو خواهد شد.

در نظر داشته باشید زمانی می‌توان از روش صافکاری پی دی ار در ترمیم بدنه خودرو استفاده کرد که رنگ بدنه آن دچار ریزش نشده و اصطلاحاً دست نخورده باشد. جالب است بدانید که می‌توان با استفاده از صافکاری PDR طیف وسیعی از آسیب‌های بدنه خودرو را تعمیر نمود. می‌توان از صافکاری پی دی ار بر روی صفحات فولادی و آلومینیومی استفاده نمود.

 

صافکاری پی دی اریکی از انواع روش‌های صافکاریبدون رنگ خودرو است.

 

رایج‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده در صافکاری پی دی ار

  • استفاده از میله‌های صافکاری: استفاده جهت بیرون کشیدن تورفتگی‌ها یا قری‌های ایجاد شده روی بدنه
  • ترمیم با استفاده از تگرگ‌کش صافکاری: استفاده به منظور ترمیم قسمت‌های آسیب دیده با استفاده از مقادیر کم بتونه
  • استفاده از دستگاه نیش گیر: جهت برطرف نمودن برآمدگی‌های ایجاد شده بر روی بدنه
  • استفاده از ضربه‌زن و چکش‌های صافکاری: استفاده جهت بیرون آوردن نواحی تو رفته بدنه بدون ریزش رنگ
  • تعمیر با استفاده از آینه موج‌گیری: استفاده از این روش جهت نمایش انواعی از ناهمواری‌ها و فرو رفتگی‌های ایجاد شده بر روی بدنه که تشخیص آن‌ها سخت است.
  • ترمیم با قالب تنه و مشتی صافکاری: استفاده جهت بازگرداندن فرم نواحی تو رفته به حالت عادی

 

تعمیر قسمت‌های مختلف بدنه خودرو با استفاده از روش پی دی ار

بدنه خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این اجزا بسته به سبک طراحی خودرو از ساختار متفاوتی برخوردار هستند. از این رو برای صافکاریو ترمیم آنها از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی نواحی خودرو که عمل تعمیر آنها می‌تواند با استفاده از صافکاری پی دی ار انجام شود عبارتند از:

  • صافکاری ستون‌ها: ستون‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدنه خودرو هستند که از ورق فولاد ضخیم‌تری در مقایسه با سایر نواحی برای ساخت آنها استفاده شده است. این نواحی کمتر از سایر قسمت‌ها دچار آسیب می‌شوند، مگر در شرایطی که تصادف بسیار شدید باشد. در صورتی که آسیب وارده به ستون‌ها ناچیز باشد عمل تعمیر و صافکاری ستون‌ها با شاسی کشی و با استفاده از صافکاری پی دی ار (میله‌های PDR) انجام می‌گردد.
  • صافکاری درب خودرو:درب خودرو یکی از قطعاتی است که برای ساخت آن از دو لایه ورق استفاده شده است. از این رو دسترسی به لایه‌ی بیرونی جهت ترمیم با سختی همراه است. بنابراین با توجه به شدت ضربه، صافکار تصمیم می‌گیرد که درب خودرو را به طور کامل تعویض یا ترمیم نماید. در مواردی که شدت ضربه ناچیز باشد می‌توان با استفاده از دستگاه مکش یا صافکاری پی دی ار آن را ترمیم کرد.
  • جهت استعلام قیمت تماس بگیرید:09122858513

 

در مواردی که شدت ضربه ناچیز باشد می‌توان با استفاده از دستگاه مکش یا روش PDR آن را ترمیم کرد.

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
ceramicstation.ir